Sibylle Reinfried
|
Dr. Sibylle Reinfried Prof. emerit. of Geography and Geography Education
GeoEduc Flühgasse 33 CH-8008 Zurich Switzerland
Phone: +41 44 382 27 87 E-mail: reinfried(at)geoeduc.ch Personal URL: link
|
Key Publications of Sibylle Reinfried (up to ten) :
REINFRIED, S. (Hrsg., 2023). Geographie unterrichten lernen. Die Didaktik der Geographie. Berlin: Cornelsen.
REINFRIED, S. (2020). Das Modell der didaktischen Rekonstruktion in der Ausbildung von Geographielehrkräften – ein Lehr- und Lernangebot zur vertieften Auseinandersetzung mit Unterrichtsplanung und -reflexion. In S. Dannemann, J. Heeg & Y. von Roux (Hg.), Didaktische Rekonstruktion in der Lehrerbildung: Ein Planungs- und Forschungsrahmen für Hochschule und Schule. Herausforderung Lehrer_innenbildung Zeitschrift zur Konzeption, Gestaltung und Diskussion (HLZ). Bielefeld.
REINFRIED, S. & KUENZLE, R. (2020). Application of a Knowledge-in-Pieces perspective to students’ explanations of water springs: A complex phenomenon pertaining to the field of physical geography. RISTAL Research in Subject-matter Teaching and Learning, 3, 1-29. DOI: https://doi.org/10.23770/rt1830
REINFRIED, S. u.a. (2019). Themendossier mit Lerngelegenheiten zum Bereich Klimawandel, Klimaschutz und Klimapolitik für den 3. Zyklus der Volksschule (Sekundarstufe I). Lernsequenzen mit methodisch-didaktischen Hinweisen zu den Themenbereichen: (0) Ausgangspunkt, Problemstellung; (1) Wie funktioniert das Klimasystem? (2) Ursachen des Klimawandels, (3) Folgen des Klimawandels, (4) Was kann man gegen den Klimawandel tun? (6) Synthese. Bern: GLOBE Schweiz. https://www.education21.ch/de/themendossier/klima#edu21-tab4
REINFRIED, S. & KUENZLE, R. (2019). Deutungsmuster des Klimawandels in den Aussagen von Lehrpersonen und Konsequenzen für die Klima-Kommunikation im Unterricht. Zeitschrift für Geographiedidaktik (ZGD) 47(2), 44-59. https://zgd-journal.de/index.php/zgd/article/view/24/12
REINFRIED, S., AESCHBACHER, U., KIENZLER, P. M. & TEMPELMANN, S. (2015). The model of educational reconstruction – a powerful strategy to teach for conceptual development in physical geography: The case of water springs. International Research in Geographical and Environmental Education, 24(3), 237-257, http://dx.doi.org/10.1080/10382046.2015.1034459
REINFRIED, S. & TEMPELMANN, S. (2014): The Impact of Secondary School Students' Preconceptions on the Evolution of their Mental Models of the Greenhouse effect and Global Warming, International Journal of Science Education, 36(2), 304-333. http://dx.doi.org/10.1080/09500693.2013.773598
REINFRIED, S., AESCHBACHER, U. & ROTTERMANN, B. (2012): Improving students’ conceptual understanding of the greenhouse effect using theory-based learning materials that promote deep learning. International Research in Geographical and Environmental Education, 21(2), 155-178.
REINFRIED, S., TEMPELMANN, S. & AESCHBACHER, U. (2012): Addressing secondary school students’ everyday ideas about freshwater springs in order to develop an instructional tool to promote conceptual reconstruction. Hydrology and Earth System Science,16, 1365-1377, http://www.hydrol-earth-syst-sci.net/16/1365/2012/
REINFRIED, S. (2010, Hrsg.). Schülervorstellungen und geographisches Lernen. Aktuelle Conceptual-Change-Forschung und Stand der theoretischen Diskussion. Logos Verlag Berlin, 211 S.
Expertise of Sibylle Reinfried:
Expertise Category | Specific Expertise |
---|
Expert Type | Expert Type |
Scope | Scope |
| Causes of Change |
Topic Atmosphere | Atmosphere |
| Global Warming |
Topic Hydrosphere | Hydrosphere |
Topic Pedosphere | Geology / Sediments |
Topic Society | Society |
| Perception / Behaviour / Attitudes |
| Education / Communication / Participation |
Topic Sustainability | Sustainability |
Methods | Method |
| Data Collection |
| Data Collection - Measurement |
| Data Collection - Interviews, Questionnaires |
| Data Collection - Documents, Archives |
| Data Analysis |
| Literature Study |
| Applied Research / Technology |
Specialties of Sibylle Reinfried:
My expertise is in the research of people's individual subjective mental representations of geoscience concepts and the improvement of these representations through teaching and learning opportunities. My other research areas are cognition and geoscience concepts, geoscience teaching, geoscience teacher education and curriculum development related to geoscience education on all K12-levels.
Last update: 1/21/24
Source of data: ProClim- Research InfoSystem (1993-2024)
Update the personal data for Sibylle Reinfried
Go Back